Poslovne mogućnosti povezane s klimom u perspektivi velikih poduzeća u Hrvatskoj

Poslovne mogućnosti povezane s klimom se odnose na ponudu proizvoda i usluga kojima poduzeća doprinose ublažavanju klimatskih promjena ili prilagodbi klimatskim promjenama.

Tema poslovnih mogućnosti povezanih s klimom u Hrvatskoj obuhvaćena je istraživanjem izvještavanja velikih poduzeća o klimatskim promjenama koje je proveo sam autor. Za potrebe istraživanja, u uzorak je uključeno ukupno 68 velikih trgovačkih društava i financijskih institucija u Hrvatskoj koja su:

  • subjekti od javnog interesa (dionička društva) i
  • na posljednji dan 2019. godine (datum bilance) imala više od 500 zaposlenih.

Autorovi razlozi za odabir upravo ovakvog uzorka istraživanja izvještavanja velikih poduzeća u Hrvatskoj o klimatskim promjenama jesu dvojaki:

  1. EU Direktiva o nefinancijskom izvještavanju se primjenjuje na velika poduzeća koja su subjekti od javnog interesa i imaju više od 500 zaposlenika
  2. U Smjernicama za izvještavanje o informacijama povezanima s klimom koje je Europska komisija donijela u lipnju 2019. jasno se ističe da će ključnu ulogu u prelasku na niskougljično gospodarstvo otporno na klimatske promjene imati trgovačka društva i financijske institucije.

Izvještavanje velikih poduzeća o poslovnim mogućnostima povezanim s klimom

Izvještavanje velikih poduzeća u Hrvatskoj o poslovnim mogućnostima povezanim s klimom se odnosi na objavljivanje informacija o ponudi proizvoda i usluga poduzeća koji doprinose ublažavanju klimatskih promjena ili prilagodbi klimatskim promjenama.

Rezultati istraživanja pokazuju da 19 velikih poduzeća u Hrvatskoj (28 % poduzeća u uzorku istraživanja) izvještava o nekom obliku poslovnih mogućnosti povezanih s klimom. Takav bi rezultat prvotno upućivao na zaključke da u velikim poduzećima u Hrvatskoj ipak postoji:

  • umjerena razina svijesti na tu temu
  • sustavno razmatranje klimatskih promjena u poslovanju i
  • prepoznavanje poslovnih mogućnosti povezanih s klimom koje proizlaze iz prijelaza na niskougljično gospodarstvo otporno na klimatske promjene.

Grafikon 1: Izvještavanje velikih poduzeća u Hrvatskoj o poslovnim mogućnostima povezanim s klimom (2019.)

09 01 Grafikon 1 Izvještavanje velikih poduzeća u Hrvatskoj o poslovnim mogućnostima povezanim s klimom 2019

 

Velika poduzeća kod kojih postoji jasna poveznica između izvještavanja o poslovnim mogućnostima povezanim s klimom i sustavnog razmatranja klimatskih promjena u poslovanju

Detaljnom analizom objavljenih informacija velikih poduzeća u Hrvatskoj o poslovnim mogućnostima povezanim s klimom dolazi se do spoznaje da tek u 13 velikih poduzeća (19 % poduzeća u uzorku istraživanja) postoji jasna poveznica između izvještavanja o poslovnim mogućnostima povezanim s klimom i sustavnog razmatranja klimatskih promjena u poslovanju.

Tako postaje očigledno da većina velikih poduzeća u Hrvatskoj pod izvještavanjem o poslovnim mogućnostima povezanim s klimom prati već općepoznate trendove na tržištu i objavljuje informacije o postojećim ekološki prihvatljivijim proizvodima (s aspekta upotrijebljenih materijala/sirovina ili s aspekta ambalaže), energetskoj učinkovitosti, obnovljivim izvorima energije, punionicama za električna vozila, smanjenju emisija stakleničkih plinova i slično. Kod tih poduzeća ne postoji jasna poveznica sa sustavnim razmatranjem klimatskih promjena u poslovanju.

Grafikon 2: Velika poduzeća u Hrvatskoj kod kojih postoji jasna poveznica između izvještavanja o poslovnim mogućnostima povezanim s klimom i sustavnog razmatranja klimatskih promjena u poslovanju (2019.)

09 02 Grafikon 2 Velika poduzeća u Hrvatskoj kod kojih postoji jasna poveznica između izvještavanja o poslovnim mogućnostima povezanim s klimom i 2019

 

Pri tome je važno naglasiti da i među tih 13 velikih poduzeća u Hrvatskoj kod kojih postoji jasna poveznica između izvještavanja o poslovnim mogućnostima povezanim s klimom i sustavnog razmatranja klimatskih promjena u poslovanju, postoje tek 2 velika poduzeća čiji poslovni modeli nisu pod izravnim utjecajem klimatskih promjena. Izvještavanje ta 2 velika poduzeća (iz sektora informacijsko-komunikacijske tehnologije i telekomunikacija) može se smatrati primjerima najbolje poslovne prakse izvještavanja o poslovnim mogućnostima povezanim s klimom u Hrvatskoj.

Poslovni modeli preostalih 11 velikih poduzeća zbog njihovih poslovnih djelatnosti, prirode i opsega rizika te mogućnosti povezanih s klimom, jesu pod izravnim utjecajem klimatskih promjena. Kod tih velikih poduzeća nužne su prilagodbe i promjene postojećih poslovnih modela kako bi se osigurala dugoročna održivost poslovanja. Njihov je krajnji cilj na vrijeme shvatiti i ukloniti rizike klimatskih promjena za poslovanje te iskoristiti poslovne mogućnosti povezane s klimom.

Zaključno

Najveći broj velikih poduzeća u Hrvatskoj mora se u svom poslovanju početi baviti čim prije i čim sustavnije poslovnim mogućnostima povezanim s klimom. Među njihovim glavnim poslovnim prioritetima mora biti osmišljavanje ponude proizvoda i usluga kojima će doprinositi ublažavanju klimatskih promjena ili prilagodbi klimatskim promjenama.

Ponudom takvih proizvoda i usluga velika poduzeća u Hrvatskoj često mogu rizike povezane s klimom pretvoriti u svoje nove poslovne mogućnosti i izvor dugoročne konkurentske prednosti na tržištu.

Priopćenja

  • 1
  • 2
Prev Next

Poslovne mogućnosti povezane s klimom u perspektivi velikih poduzeća u Hrvatskoj

Poslovne mogućnosti povezane s klimom u perspektivi velikih poduzeća u Hrvatskoj

Poslovne mogućnosti povezane s klimom se odnose na ponudu proizvoda i usluga kojima poduzeća doprinose ublažavanju klimatskih promjena ili prilagodbi klimatskim promjenama. Tema poslovnih mogućnosti povezanih s klimom u...

02.11.2021. // Otvaranja:68

Opširnije

Taksonomija je svima dostupan alat za postizanje održivosti poslovanja

Taksonomija je svima dostupan alat za postizanje održivosti poslovanja

Dijelim s Vama svoje najvažnije spoznaje o Taksonomiji (Uredbi o uspostavi okvira za olakšavanje održivih ulaganja) koja je posljednjih mjeseci uzrokovala mnogo briga i upitnika u hrvatskom poslovnom sektoru. Pro...

21.10.2021. // Otvaranja:75

Opširnije

Neophodna je zajednička, globalna akcija za očuvanje klime

Neophodna je zajednička, globalna akcija za očuvanje klime

Naš planet sve glasnije „vrišti“. Grčevita borba s klimatskim promjenama čuje se i vidi na svakom koraku. Toplinski valovi i temperaturni rekordi u ljetnim mjesecima izmjenjuju se kao na tekućoj...

31.08.2021. // Otvaranja:165

Opširnije

Velika poduzeća u Hrvatskoj slabo prepoznaju rizike koje donose klimatske promje…

Velika poduzeća u Hrvatskoj slabo prepoznaju rizike koje donose klimatske promjene

Atmosfera se zagrijava. Klima se mijenja. Tijekom ljetnih mjeseci sve se češće suočavamo s ekstremnim temperaturama zraka koje nas onemogućavaju u normalnom životu i radu. Javlja se osjećaj življenja "u loncu koji...

21.07.2021. // Otvaranja:212

Opširnije

Jeste li upoznati s novostima o proširenju obveze nefinancijskog izvještavanja z…

Novosti o proširenju obveze nefinancijskog izvještavanja za poduzeća, objavljene u emisiji Poslovni Plan na HTV-u, za koju je Matija Hlebar bio pozvan dati izjavu. Ukoliko ste zainteresirani za temu, izvo...

02.07.2021. // Otvaranja:278

Opširnije

Ozbiljne posljedice klimatskih promjena i u koprivničkom kraju

Ozbiljne posljedice klimatskih promjena i u koprivničkom kraju

Koprivnički kraj nalazi se u ruralnom dijelu sjeverozapadne Hrvatske, na području koprivničke Podravine. Klimatske promjene su i ovdje, u našem lokalnom kraju, već ostavile ozbiljne posljedice. Veliki porast pros...

30.06.2021. // Otvaranja:201

Opširnije

Tajna veza između starog papira, teretnih bicikala i Globalnih ciljeva održivog …

Tajna veza između starog papira, teretnih bicikala i Globalnih ciljeva održivog razvoja

Promatranje svijeta drugačijim očima i pronalaženje drugačijih, održivih rješenja Oduvijek promatram svijet oko sebe drugačijim očima. Tako vidim i prepoznajem različite okolišne, društvene i ekonom...

07.06.2021. // Otvaranja:258

Opširnije

Od velikih poduzeća (68) u Republici Hrvatskoj očekuje se više u pogledu obuzdav…

Od velikih poduzeća (68) u Republici Hrvatskoj očekuje se više u pogledu obuzdavanja klimatskih promjena

(Ilustracija 1: Poslovni svijet i klimatske promjene – perspektiva; Foto: Dreamstime)   Velika poduzeća u Hrvatskoj moraju bolje shvatiti i ukloniti rizike negativnih učinaka na klimu i o tome svakogodi&sc...

21.05.2021. // Otvaranja:306

Opširnije

Klimatske promjene iziskuju nužni i brzi početak prilagodbe u Republici Hrvatsko…

Klimatske promjene iziskuju nužni i brzi početak prilagodbe u Republici Hrvatskoj! A toga još nema. Zašto?

Prema procjeni EFA Republika Hrvatska spada među buduća TRI  najveća klimatska stradalnika u Europi! Tome već i svjedočimo. Nakon još jedne u nizu blagih zima, svježe je naše sjećanje i ogorčenje...

06.05.2021. // Otvaranja:328

Opširnije

Znate li koliko velikih poduzeća u Hrvatskoj izvještava o klimatskim promjenama …

Znate li koliko velikih poduzeća u Hrvatskoj izvještava o klimatskim promjenama na najvišoj upravljačkoj razini?

Najnovije spoznaje na području održivosti i izvještavanja u velikim poduzećima u Hrvatskoj o klimatskim promjenama - na najvišoj upravljačkoj razini. Riječ je o izvještavanju o klimat...

27.04.2021. // Otvaranja:313

Opširnije

Jeste li utvrdili rizike negativnih učinaka na klimu koji proizlaze iz vaših pos…

Jeste li utvrdili rizike negativnih učinaka na klimu koji proizlaze iz vaših poslovnih djelatnosti? I zašto je to važno?

Utvrđivanje rizika negativnih učinaka na klimu koji proizlaze iz poslovnih djelatnosti, bez obzira radi li se o poduzeću ili organizacijama iz javnog i civilnog sektora, predstavlja izvrsnu polaznu osnovu za pokretanje i...

20.04.2021. // Otvaranja:336

Opširnije

Velika poduzeća u Hrvatskoj koja izvještavaju o klimatskim promjenama - prema dj…

Velika poduzeća u Hrvatskoj koja izvještavaju o klimatskim promjenama - prema djelatnostima (2019.)

Slijedom uvida u djelatnosti velikih poduzeća u Hrvatskoj koja izvještavaju o klimatskim promjenama prema Nacionalnoj klasifikaciji djelatnosti (NSK), može se zaključiti da najveći značaj klimatskim promjenama u p...

08.04.2021. // Otvaranja:371

Opširnije

Samo 28 % velikih poduzeća u Hrvatskoj izvještava o klimatskim promjenama (2019.…

Samo 28 % velikih poduzeća u Hrvatskoj izvještava o klimatskim promjenama (2019.)

Unatoč svim dosad provedenim aktivnostima i naporima Europske unije (EU) na području klimatskih promjena koji se odnose i na Republiku Hrvatsku kao punopravnu članicu, rezultati opsežnog istraživanja koje sam protek...

29.03.2021. // Otvaranja:369

Opširnije

Naša klima se „topi“ brže nego što možemo zamisliti

Naša klima se „topi“ brže nego što možemo zamisliti

Početkom veljače 2021. godine glavni tajnik Ujedinjenih naroda (UN) Antonio Guterres pozvao je svjetske čelnike da u svojim zemljama proglase klimatski izvanrednu situaciju jer se svijet suočava s katastrofalnim porastom...

26.03.2021. // Otvaranja:367

Opširnije

U Hrvatskoj o klimatskim promjenama izvještava tek 19 određenih velikih poduzeća

U Hrvatskoj o klimatskim promjenama izvještava tek 19 određenih velikih poduzeća

U skladu s Direktivom o nefinancijskom izvještavanju (Direktiva 2014/95/EU) informacije povezane s klimom trebale bi, ako je to potrebno, uključivati glavne rizike negativnih učinaka za razvoj, poslovne rezultate ...

22.03.2021. // Otvaranja:366

Opširnije

Za vrat nam svima puše nesaglediva klimatska i ekološka kriza

Za vrat nam svima puše nesaglediva klimatska i ekološka kriza

Moguće ste već negdje čuli ili pročitali da je Europski parlament kao vrhovno tijelo Europske unije još tamo 28. studenog 2019. proglasio klimatsku krizu u Europi i svijetu! Ako i niste, ovom prigodom vam želim pr...

02.03.2021. // Otvaranja:424

Opširnije