Poslovne mogućnosti povezane s klimom u perspektivi velikih poduzeća u Hrvatskoj

Poslovne mogućnosti povezane s klimom se odnose na ponudu proizvoda i usluga kojima poduzeća doprinose ublažavanju klimatskih promjena ili prilagodbi klimatskim promjenama.

Tema poslovnih mogućnosti povezanih s klimom u Hrvatskoj obuhvaćena je istraživanjem izvještavanja velikih poduzeća o klimatskim promjenama koje je proveo sam autor. Za potrebe istraživanja, u uzorak je uključeno ukupno 68 velikih trgovačkih društava i financijskih institucija u Hrvatskoj koja su:

  • subjekti od javnog interesa (dionička društva) i
  • na posljednji dan 2019. godine (datum bilance) imala više od 500 zaposlenih.

Autorovi razlozi za odabir upravo ovakvog uzorka istraživanja izvještavanja velikih poduzeća u Hrvatskoj o klimatskim promjenama jesu dvojaki:

  1. EU Direktiva o nefinancijskom izvještavanju se primjenjuje na velika poduzeća koja su subjekti od javnog interesa i imaju više od 500 zaposlenika
  2. U Smjernicama za izvještavanje o informacijama povezanima s klimom koje je Europska komisija donijela u lipnju 2019. jasno se ističe da će ključnu ulogu u prelasku na niskougljično gospodarstvo otporno na klimatske promjene imati trgovačka društva i financijske institucije.

Izvještavanje velikih poduzeća o poslovnim mogućnostima povezanim s klimom

Izvještavanje velikih poduzeća u Hrvatskoj o poslovnim mogućnostima povezanim s klimom se odnosi na objavljivanje informacija o ponudi proizvoda i usluga poduzeća koji doprinose ublažavanju klimatskih promjena ili prilagodbi klimatskim promjenama.

Rezultati istraživanja pokazuju da 19 velikih poduzeća u Hrvatskoj (28 % poduzeća u uzorku istraživanja) izvještava o nekom obliku poslovnih mogućnosti povezanih s klimom. Takav bi rezultat prvotno upućivao na zaključke da u velikim poduzećima u Hrvatskoj ipak postoji:

  • umjerena razina svijesti na tu temu
  • sustavno razmatranje klimatskih promjena u poslovanju i
  • prepoznavanje poslovnih mogućnosti povezanih s klimom koje proizlaze iz prijelaza na niskougljično gospodarstvo otporno na klimatske promjene.

Grafikon 1: Izvještavanje velikih poduzeća u Hrvatskoj o poslovnim mogućnostima povezanim s klimom (2019.)

09 01 Grafikon 1 Izvještavanje velikih poduzeća u Hrvatskoj o poslovnim mogućnostima povezanim s klimom 2019

 

Velika poduzeća kod kojih postoji jasna poveznica između izvještavanja o poslovnim mogućnostima povezanim s klimom i sustavnog razmatranja klimatskih promjena u poslovanju

Detaljnom analizom objavljenih informacija velikih poduzeća u Hrvatskoj o poslovnim mogućnostima povezanim s klimom dolazi se do spoznaje da tek u 13 velikih poduzeća (19 % poduzeća u uzorku istraživanja) postoji jasna poveznica između izvještavanja o poslovnim mogućnostima povezanim s klimom i sustavnog razmatranja klimatskih promjena u poslovanju.

Tako postaje očigledno da većina velikih poduzeća u Hrvatskoj pod izvještavanjem o poslovnim mogućnostima povezanim s klimom prati već općepoznate trendove na tržištu i objavljuje informacije o postojećim ekološki prihvatljivijim proizvodima (s aspekta upotrijebljenih materijala/sirovina ili s aspekta ambalaže), energetskoj učinkovitosti, obnovljivim izvorima energije, punionicama za električna vozila, smanjenju emisija stakleničkih plinova i slično. Kod tih poduzeća ne postoji jasna poveznica sa sustavnim razmatranjem klimatskih promjena u poslovanju.

Grafikon 2: Velika poduzeća u Hrvatskoj kod kojih postoji jasna poveznica između izvještavanja o poslovnim mogućnostima povezanim s klimom i sustavnog razmatranja klimatskih promjena u poslovanju (2019.)

09 02 Grafikon 2 Velika poduzeća u Hrvatskoj kod kojih postoji jasna poveznica između izvještavanja o poslovnim mogućnostima povezanim s klimom i 2019

 

Pri tome je važno naglasiti da i među tih 13 velikih poduzeća u Hrvatskoj kod kojih postoji jasna poveznica između izvještavanja o poslovnim mogućnostima povezanim s klimom i sustavnog razmatranja klimatskih promjena u poslovanju, postoje tek 2 velika poduzeća čiji poslovni modeli nisu pod izravnim utjecajem klimatskih promjena. Izvještavanje ta 2 velika poduzeća (iz sektora informacijsko-komunikacijske tehnologije i telekomunikacija) može se smatrati primjerima najbolje poslovne prakse izvještavanja o poslovnim mogućnostima povezanim s klimom u Hrvatskoj.

Poslovni modeli preostalih 11 velikih poduzeća zbog njihovih poslovnih djelatnosti, prirode i opsega rizika te mogućnosti povezanih s klimom, jesu pod izravnim utjecajem klimatskih promjena. Kod tih velikih poduzeća nužne su prilagodbe i promjene postojećih poslovnih modela kako bi se osigurala dugoročna održivost poslovanja. Njihov je krajnji cilj na vrijeme shvatiti i ukloniti rizike klimatskih promjena za poslovanje te iskoristiti poslovne mogućnosti povezane s klimom.

Zaključno

Najveći broj velikih poduzeća u Hrvatskoj mora se u svom poslovanju početi baviti čim prije i čim sustavnije poslovnim mogućnostima povezanim s klimom. Među njihovim glavnim poslovnim prioritetima mora biti osmišljavanje ponude proizvoda i usluga kojima će doprinositi ublažavanju klimatskih promjena ili prilagodbi klimatskim promjenama.

Ponudom takvih proizvoda i usluga velika poduzeća u Hrvatskoj često mogu rizike povezane s klimom pretvoriti u svoje nove poslovne mogućnosti i izvor dugoročne konkurentske prednosti na tržištu.

Ostale objave

  • 1
  • 2
Prev Next

45. Ideja za osobnu održivost: Istraživanje prirode

Istražujete li prirodu oko sebe? Pronalazite li u svom životnom rasporedu ponekad vremena za odlazak u prirodu, nasumično hodanje po prirodi i njeno istraživanje? Ako istražujete prirodu, kako se prilikom toga osjećate? ...

08.07.2025. // Otvaranja:27

Opširnije

44. Ideja za osobnu održivost: Prilagodba toplinskim valovima

Utječe li na kvalitetu vašeg života aktualni toplinski val koji nas već danima u Hrvatskoj prži svojim iznadprosječno visokim temperaturama zraka? Ako utječe, koje njegove utjecaje zamjećujete i osjećate u va&scar...

07.07.2025. // Otvaranja:35

Opširnije

43. Ideja za osobnu održivost: Ublažavanje toplinskih valova

Kako se osjećate uslijed aktualnog toplinskog vala koji nas u Hrvatskoj već danima prži na temperaturama zraka nerijetko višim od 35 °C? Možemo li biti zadovoljni što ne živimo u nekima od europskih zem...

03.07.2025. // Otvaranja:49

Opširnije

Značaj sezonskog voća za osobnu održivost

Značaj sezonskog voća za osobnu održivost

Uvod Jedete li sezonsko voće? Ako ga jedete, imate li vlastiti voćnjak ili ga nabavljate kod lokalnih voćara? Koje su vam omiljene vrste sezonskog  voća? Prepoznajete li njegove brojne koristi za organizam? Razmi&s...

02.07.2025. // Otvaranja:88

Opširnije

42. Ideja za osobnu održivost: Izvorska voda

Jeste li ikada u životu bili na prirodnom izvoru pitke vode i probali je piti? Ako jeste, kakva vam je izvorska voda? Hladna? Osvježavajuća? Poželjne boje, okusa i mirisa? Djeluje li vam kao da je živa? Izvorska voda do...

26.06.2025. // Otvaranja:77

Opširnije

41. Ideja za osobnu održivost: Sezonsko voće

41. Ideja za osobnu održivost: Sezonsko voće

Jedete li sezonsko voće redovito ili tek povremeno? Ako ga jedete, uzgajate li ga u vlastitom voćnjaku ili ga nabavljate od lokalnih voćara? Prepoznajete li blagodati redovitog jedenja sezonskog voća? Koje su vam omilj...

24.06.2025. // Otvaranja:69

Opširnije

40. Ideja za osobnu održivost: Dovoljno sna

Doživljavate li dovoljno sna u vašem životu kao jedan od temelja za dugoročno zdravlje i svakodnevno dobro funkcioniranje? Općenito, spavate li dovoljno? Imate li dobru svakodnevnu naviku odlaska na spavanje na vr...

11.06.2025. // Otvaranja:134

Opširnije

39. Ideja za osobnu održivost: Kompostiranje

Poznato vam je da kućni otpad u prosjeku sadrži čak trećinu otpada koji se može kompostirati? Znate li da kompostirati možete sav biljni otpad (biootpad) iz kuhinje, vrta, voćnjaka i travnjaka? Ako znate, kompostira...

09.06.2025. // Otvaranja:129

Opširnije

Važnost čimbenika osobne održivosti

Važnost čimbenika osobne održivosti

Uvod Definicija održivog razvoja je 1987. godine globalno prihvaćena u organizaciji Ujedinjenih naroda (UN). Prema toj definiciji održivi razvoj je “razvoj koji zadovoljava potrebe sadašnjosti, bez ugr...

04.06.2025. // Otvaranja:142

Opširnije

36. Ideja za osobnu održivost: Redovita fizička aktivnost

Vodite li proaktivno brigu o svom zdravlju? Ako vodite brigu, jeste li kao dio svoje svakodnevnice već usvojili neke zdrave životne navike? Moguće je i redovita fizička aktivnost jedna od vaših zdravih životnih na...

28.05.2025. // Otvaranja:225

Opširnije

35. Ideja za osobnu održivost: Druženje s prijateljima

Pronalazite li u ubrzanoj životnoj svakodnevici dovoljno vremena za druženje s prijateljima? Ako pronalazite, kada ste se posljednji put družili sa svojim prijateljima? Jeste li zadovoljni duljinom trajanja druženja? Kak...

23.05.2025. // Otvaranja:189

Opširnije

34. Ideja za osobnu održivost: Boravak u prirodi

Uspijevate li u svojoj životnoj svakodnevici barem ponekad pronaći vrijeme za odlazak u prirodu? Ako uspijevate, sjećate li se kad ste posljednji put boravili u prirodi? Kako ste se tom prigodom osjećali? Spadate li u kr...

21.05.2025. // Otvaranja:169

Opširnije

33. Ideja za osobnu održivost: Energetski učinkovite (štedne) žarulje

Osvjetljavate li prostorije u vašem domaćinstvu energetski učinkovitim (štednim) žaruljama? Ili još uvijek za osvjetljenje prostorija koristite tradicionalne (obične) žarulje sa žarnom niti? Ako ste ...

15.05.2025. // Otvaranja:193

Opširnije

32. Ideja za osobnu održivost: Korištenje sunčeve energije

Koristite li sunčevu energiju još uvijek jedino kao izvor vitamina D kroz izlaganje svoje kože suncu? Ili ste već počeli koristiti sunčevu energiju u svakodnevnom životu i na neke druge načine? Ako ste sunčevu ene...

13.05.2025. // Otvaranja:201

Opširnije

31. Ideja za osobnu održivost: Šetnja uz rijeku

Spadate li u krug sretnih ljudi koji žive u neposrednoj blizini neke od hrvatskih, europskih ili svjetskih rijeka? Ili spadate u krug još sretnijih ljudi koji žive u neposrednoj blizini više rijeka istovrem...

09.05.2025. // Otvaranja:207

Opširnije

30. Ideja za osobnu održivost: Putovanje vlakom kad god je moguće

Živite li u mjestu u kojem vam je vlak lako dostupna opcija za putovanje u druga mjesta? Ako živite u takvom mjestu, putujete li vlakom kad god je moguće? Činite li to zato što volite putovati vlakom ili zato &sca...

07.05.2025. // Otvaranja:198

Opširnije