Od velikih poduzeća (68) u Republici Hrvatskoj očekuje se više u pogledu obuzdavanja klimatskih promjena

klimatske promjene

(Ilustracija 1: Poslovni svijet i klimatske promjene – perspektiva; Foto: Dreamstime)

 

Velika poduzeća u Hrvatskoj moraju bolje shvatiti i ukloniti rizike negativnih učinaka na klimu i o tome svakogodišnje informirati opću i stručnu javnost. Velika većina, njih od 82 posto, zanemarila je u 2019. obvezu izvještavanja prema europskoj Direktivi o nefinancijskom izvještavanju i pratećim Smjernicama. No, za nadati se sve te tvrtke ipak u praksi provode određene korake. Odgovornost najvećih – najveća je, ali je i odgovornost svih nas jednako važna. Ne može mimoići nikog, što će uskoro postati i dijelom europskog zakonodavnog okvira, putem nove Direktive o korporativnom izvještavanju o održivosti.

Izvještavanje velikih poduzeća u Hrvatskoj o rizicima negativnih učinaka na klimu

Na tom tragu, u recentnom istraživanju koje sam proveo na temu izvještavanja velikih poduzeća u Hrvatskoj o klimatskim promjenama, jedno od glavnih istraživačkih pitanja odnosilo se upravo na izvještavanje velikih poduzeća u Hrvatskoj o rizicima negativnih učinaka na klimu.

Slijedom Direktive o nefinancijskom izvještavanju, Smjernica za izvještavanje o informacijama povezanima s klimom i Zakona o računovodstvu, u istraživački uzorak za izvještavanje velikih poduzeća u Hrvatskoj o klimatskim promjenama uvrštena su sva trgovačka društva i financijske institucije koja posluju u obliku dioničkih društava i koja su na datum bilance 31.12.2019. imala više od 500 zaposlenika. Tako je obuhvaćeno ukupno 68 velikih poduzeća u Hrvatskoj.

 

Rezultati istraživanja pokazuju da tek malobrojna velika poduzeća u Hrvatskoj izvještavaju o rizicima negativnih učinaka na klimu koji proizlaze iz njihovih poslovnih djelatnosti. Detaljnom analizom utvrđeno je da takvih velikih poduzeća u uzorku istraživanja ima samo 12 odnosno da čine samo 18 % istraživanog uzorka. Time svoju ulogu u 2019. ne ispunjava 56 ili 82 % velikih poduzeća u Hrvatskoj.

image 2105

Grafikon 1: Izvještavanje velikih poduzeća u Hrvatskoj o rizicima negativnih učinaka na klimu (2019.)

Nadalje, svih 12 velikih poduzeća u Hrvatskoj koja izvještavaju o rizicima negativnih učinaka na klimu koji proizlaze iz njihovih djelatnosti, kao glavni rizik negativnih učinaka na klimu navode emisije (stakleničkih, CO2, štetnih) plinova u atmosferu.

Samo jedno veliko poduzeće u Hrvatskoj sveobuhvatno razmatra rizike negativnih učinaka na klimu koji proizlaze iz njegovih djelatnosti. To veliko poduzeće je i apsolutni lider u izvještavanju o rizicima negativnih učinaka na klimu. Riječ je o Ericsson Nikola Tesla Grupi.

Dakle, može se zaključiti osnovno o sadašnjoj situaciji:

———————————————–

Niti svako peto veliko poduzeće u Hrvatskoj

u svom poslovanju ne razmatra rizike negativnih učinaka na klimu

koji proizlaze iz njihovih djelatnosti, niti izvještava o istima,

a što se od njih očekuje prema EU Direktivi prenesenoj i u hrvatsko zakonodavstvo!

———————————————–

Dodatno tome važno je i sljedeće što oslikava trenutačnu situaciju u Republici Hrvatskoj:

  1. U nas prevladava generalno izrazito niska razina svijesti o rizicima negativnih učinaka na klimu koji proizlaze iz djelatnosti poduzeća.
  2. U slučajevima prepoznavanja vlastite uloge i odgovornosti, fokus prvog koraka se općenito usmjerava na emisije stakleničkih plinova u atmosferu kao glavnog rizika negativnih učinaka na klimu.
  3. Još ne postoji razvijena svijest o drugim ili ukupnim rizicima negativnih učinaka poduzeća na klimu.

Europska unija i izvještavanje poduzeća o klimatskim promjenama

U skladu s europskom Direktivom o nefinancijskom izvještavanju (Direktivom 2014/95/EU) informacije povezane s klimom trebale bi, ako je to potrebno i relevantno, uključivati glavne rizike negativnih učinaka na klimu koji proizlaze iz djelatnosti poduzeća te glavne rizike negativnih učinaka na poslovanje poduzeća koji proizlaze iz klimatskih promjena.

Nadalje, u Smjernicama za izvještavanje o informacijama povezanima s klimom koje je Europska komisija donijela u lipnju 2019. jasno se ističe da će ključnu ulogu u prelasku na niskougljično gospodarstvo otporno na klimatske promjene imati trgovačka društva i financijske institucije (poduzeća općenito).

U tom kontekstu, poduzeća zbog svojih negativnih učinaka na klimu moraju bolje shvatiti i ukloniti rizike negativnih učinaka na klimu koji proizlaze iz njihovih poslovnih djelatnosti.

Općenito, poduzeća s većim negativnim učinkom na klimu bit će izloženija rizicima tranzicije na niskougljično gospodarstvo otporno na klimatske promjene.

graf2 klima

Grafikon 2: Primjeri rizika negativnih učinaka na klimu koji proizlaze iz djelatnosti poduzeća

Aktualna zakonska obveza odnosi se na određena velika poduzeća koja su subjekti od javnog interesa i imaju više od 500 zaposlenika. No, to će se vrlo brzo promijeniti usvajanjem nove Direktive o korporativnom izvještavanju o održivosti (Corporate Sustainability Reporting Directive – CSRD) kojom se povećava lista poduzeća, obveznika izvještavanja.

—————- —————————–

U skoroj budućnosti, sukladno novoj Direktivi,

osim određenih velikih poduzeća, obveznici izvještavanja

postat će i sva srednja i mala poduzeća izlistana na burzi,

uz iznimku izlistanih mikro poduzeća.

——————————————–

Zaključno

Klimatske promjene brzo napreduju u svim dijelovima našeg planeta. Stoga je svijetu danas, više neko ikad, potrebno ubrzano i odlučno djelovanje u svrhu smanjenja emisija stakleničkih plinova i stvaranja niskougljičnog gospodarstva otpornog na klimatske promjene.

Koliko je pred velikim poduzećima u Hrvatskoj izazovan i dug put do ciljeva koje je Europska unija usvojila u pogledu smanjenja emisija stakleničkih plinova od 55 % do 2030. i klimatske neutralnosti do 2050., ponajbolje dočaravaju i rezultati provedenog istraživanja.

Radi svega prije navedenog od iznimne je važnosti da se velika, ali i sva druga poduzeća u Hrvatskoj sveobuhvatno informiraju, obrazuju i osvijeste o rizicima negativnih učinaka na klimu koji proizlaze iz njihovih djelatnosti. I potom, čim prije poduzmu konkretne korake prema zajedničkom europskom cilju očuvanja povoljne klime za život na planetu Zemlji i za buduće generacije.

 

Autor: Matija Hlebar
Stručnjak za održivi razvoj i nefinancijsko (ESG) izvještavanje, Voditelj održivog razvoja u Podravki d.d., Predsjednik Udruge za održivi razvoj Hrvatske

Ostale objave

  • 1
  • 2
Prev Next

62. Ideja za osobnu održivost: Oslobađanje od nepotrebnih strahova

Poznajete li barem jednog čovjeka u vašem okruženju koji, prema vašem mišljenju, živi bez nepotrebnih strahova u životu? Ako poznajete, što mislite kakav je to čovjek? Ako ga ne poznajete, &sc...

03.11.2025. // Otvaranja:6

Opširnije

61. Ideja za osobnu održivost: Prihvaćanje prošlosti kakva je

Prihvaćate li prošlost kakva je ili se uhvatite u razmišljanju kako ste u prošlosti dosta toga trebali napraviti drugačije? Znate li zapravo koliko u vašem životu razmišljate o pro&scar...

27.10.2025. // Otvaranja:5

Opširnije

60. Ideja za osobnu održivost: Traganje za kraljem šume

Kralj šume je u našim krajevima drugi naziv za vrganja, jedinstvenu gljivu koja se ubraja među najljepše i najcjenjenije darove iz prirode (šume). Vrganj se među poznavateljima gljiva i gurman...

23.10.2025. // Otvaranja:5

Opširnije

59. Ideja za osobnu održivost: Pronalaženje sreće u malim stvarima

Jeste li već čuli za izreku "Sreća je u malim stvarima, ali rijetki ljudi to vide"? Pronalazite li u životu sreću u malim stvarima koje vas okružuju i/ili u onima na koje nailazite putem? Ako pronalazite sreću u malim s...

21.10.2025. // Otvaranja:0

Opširnije

Socijalni dijalog u održivom poslovanju poduzeća

Uvod Dijalog je razgovor između dvije ili više osoba s ciljem boljeg međusobnog razumijevanja, prepoznavanja različitih stavova i pronalaženja zajedničkog rješenja. Dijalog se ne događa ako jedna osoba pri...

15.10.2025. // Otvaranja:126

Opširnije

58. Ideja za osobnu održivost: Kupnja proizvoda u reciklabilnoj ambalaži

Znate li što je reciklabilna ambalaža? Reciklabilna ambalaža je ambalaža izrađena od reciklabilnih materijala poput stakla, metala, papira, kartona i određenih vrsta plastike koji se nakon odgovarajuće obrade - re...

29.09.2025. // Otvaranja:161

Opširnije

57. Ideja za osobnu održivost: Branje jabuka

Na što vas prvo asocira aktivnost koja se odnosi na branje jabuka? Moguće je vaša prva asocijacija vezana za zdravlje? Ako je to vaša prva asocijacija, jeste li već čuli za narodnu izreku koja kaže d...

23.09.2025. // Otvaranja:179

Opširnije

56. Ideja za osobnu održivost: Čuvajmo plodnu zemlju

Živite li u dijelu planeta Zemlje na kojem ste okruženi plodnom zemljom koja svake godine rađa plodovima najrazličitijih vrsta (primjerice povrćem, voćem, žitaricama, mahunarkama, orašastim plodovima, začinskim bi...

19.09.2025. // Otvaranja:172

Opširnije

55. Ideja za osobnu održivost: Čuvajmo pitku vodu

Jeste li do sada čuli za izreku "bez vode nema života"? Ako ste čuli za ovu izreku, nadam se da nikada niste i da se nikada u životu nećete naći u okruženju u kojem nećete imati pristup pitkoj vodi. Živite li na područj...

17.09.2025. // Otvaranja:160

Opširnije

54. Ideja za osobnu održivost: Čuvajmo čisti zrak

Razmišljamo li dovoljno o čistom zraku koji nas okružuje i kojeg stalno dišemo? Ako razmišljamo, u kojim vremenskim sekvencama to činimo (jako rijetko, rijetko, ponekad, često, jako često)? Moguće n...

12.09.2025. // Otvaranja:198

Opširnije

53. Ideja za osobnu održivost: Gledanje u prirodno zelenilo

Nalazite li se u skupini ljudi koji žive u zelenim područjima planeta Zemlje i koji su svakodnevno okruženi prirodnim zelenilom? Ili se nalazite u skupini ljudi koji žive okruženi s malo ili nimalo prirodnog zelenila u s...

10.09.2025. // Otvaranja:170

Opširnije

52. Ideja za osobnu održivost: Otpornost na toplinske valove

Uočavamo li posljednjih godina u svom okruženju toplinske valove koji postaju sve češći, sve žešći i sve dugotrajniji? Proteže li se ovakva, novija vrsta toplinskih valova kroz sve više mjeseci tijek...

04.09.2025. // Otvaranja:240

Opširnije

Organizacijska održivost i čimbenici organizacijske održivosti

Uvod U našem serijalu vrlo smo intenzivno promišljali o održivosti poslovanja, tj o organizacijskoj održivosti i čimbenicima organizacijske održivosti. Teorijski i uglavnom u smjeru pripreme za obavezna ne...

01.09.2025. // Otvaranja:219

Opširnije

51. Ideja za osobnu održivost: Vanjski suradnik za sreću

Razmišljate li o sreći? Ako razmišljate o sreći, koliko često to činite? Prema vašem mišljenju, kolika je važnost sreće u životu? Smatrate li da imate ili smatrate da nemate dovoljno sreće u ž...

28.08.2025. // Otvaranja:212

Opširnije

Kultura organizacijske održivosti

Kultura organizacijske održivosti

Uvod Razmišljate li o organizacijskoj održivosti organizacija s čijim se djelovanjem i aktivnostima susrećete? Ako razmišljate, zapitate li se zašto bi uopće organizacija trebala graditi kulturu org...

06.08.2025. // Otvaranja:300

Opširnije

50. Ideja za osobnu održivost: Pažljivo praćenje superćelijskih oluja

Jeste li čuli za superćelijske oluje? Moguće ste već imali prilike uživo vidjeti, pratiti i doživjeti barem jednu superćelijsku oluju? Ako jeste, kako ste se osjećali u tim trenucima? Uznemireno? Smireno? Uplašeno...

24.07.2025. // Otvaranja:358

Opširnije