Praksa izvještavanja o klimatskim promjenama u velikim poduzećima

Od svih okolišnih tema koje danas pojačano zaokupljaju pažnju svjetske javnosti, nedvojbeno se u fokusu nalaze klimatske promjene koje predstavljaju najveću prijetnju opstanku naše civilizacije. Istovremeno, klimatske promjene svojim rastućim negativnim utjecajima na okolišno, društveno i ekonomsko okruženje u kojem poduzeća posluju, predstavljaju jedan od najvećih izazova za njihovu dugoročnu održivost. Stoga se može očekivati da velika poduzeća redovno razmatraju klimatske promjene u svom poslovanju te kontinuirano izvještavaju o njima.

Istraživački uzorak velikih poduzeća

Na temelju postojeće regulative i smjernica za nefinancijsko izvještavanje poduzeća, istraživačkim uzorkom su obuhvaćena sva velika poduzeća u Hrvatskoj koja su bila subjekti od javnog interesa (dionička društva) i koja su imala više od 500 zaposlenih na 31.12.2019. i time obavezu nefinancijskog izvještavanja. Takvih velikih poduzeća je bilo ukupno 68.  U Smjernicama za izvještavanje o informacijama povezanima s klimom jasno se ističe da će ključnu ulogu u prelasku na klimatski neutralno gospodarstvo otporno na klimatske promjene imati upravo velika poduzeća: trgovačka društva i financijske institucije. Strukturu istraživačkog uzorka velikih poduzeća u Hrvatskoj prema njihovoj vrsti prikazuje slika 1.

 

1 Struktura istrazivackog uzorka prema vrsti velikih poduzeca u Hrvatskoj 2019Slika 1. Struktura istraživačkog uzorka prema vrsti velikih poduzeća u Hrvatskoj (2019.)

 

Istraživanje izvještavanja velikih poduzeća iz odabranog uzorka u Hrvatskoj o klimatskim promjenama provedeno je proučavanjem javno objavljenih nefinancijskih godišnjih izvještaja poduzeća za 2019., a koji su dostupni na njihovim internetskim stranicama.

Rezultati istraživanja

Rezultati istraživanja pokazuju da je broj velikih poduzeća u Hrvatskoj koja izvještavaju o klimatskim promjenama puno manji (oko 2,5 puta) od broja velikih poduzeća koja ne izvještavaju o klimatskim promjenama. Tako je u definiranom istraživačkom uzorku pronađeno samo 19 velikih poduzeća koja izvještavaju o klimatskim promjenama, dok ih čak 49 uopće ne spominje klimatske promjene u svojim javno dostupnim izvještajima, slika 2. i slika 3.

 

2 Izvjestavanje velikih poduzeca u Hrvatskoj o klimatskim promjenama 2019Slika 2. Izvještavanje velikih poduzeća u Hrvatskoj o klimatskim promjenama (2019.)

 

Može se stoga zaključiti da klimatske promjene u većini velikih poduzeća u Hrvatskoj još nisu niti na obzoru njihovih poslovnih razmišljanja i razmatranja. To naravno rezultira neobjavljivanjem informacija koje su povezane s klimom i klimatskim promjenama.

Detaljnijim uvidom u gospodarske djelatnosti 19 velikih poduzeća u Hrvatskoj koja izvještavaju o klimatskim promjenama prema Nacionalnoj klasifikaciji djelatnosti (NKD-u), dolazi se do spoznaje da najveći značaj klimatskim promjenama za poslovanje u 2019. pridaju velika poduzeća iz prerađivačke industrije (6 poduzeća), turizma (5 poduzeća) te financijskih djelatnosti i osiguranja (4 poduzeća).

 

3 Udio velikih poduzeca u Hrvatskoj koja izvjestavaju o klimatskim promjenama 2019Slika 3. Udio velikih poduzeća u Hrvatskoj koja izvještavaju o klimatskim promjenama (2019.)

 

Ovakvi rezultati istraživanja upućuju na postojanje velikog prostora za napredak na području obaveznog formalnog izvještavanja velikih poduzeća u Hrvatskoj o utjecaju poduzeća na klimu i utjecaja klimatskih promjena na poduzeće,  a time sigurno i do suštinskog pozitivnog djelovanja, jer izvještavanje nikako nije samo sebi svrha. Nekoliko primjera dobre prakse u izvještavanju za 2019. su izvještaji poduzeća: AD Plastik d.d., Adris Grupa d.d., Ericsson Nikola Tesla d.d., HEP d.d., INA d.d. i Valamar Riviera d.d., itd.

Zaključak

U ovom istraživanju spoznalo se da je tek nešto više od četvrtine velikih poduzeća u Hrvatskoj za 2019. godinu izvještavalo o klimatskim promjenama, dok ih gotovo tri četvrtine uopće u svojim javno dostupnim izvještajima nije spominjalo klimatske promjene. Vrijedilo bi isto istražiti za 2020., 2021. (kao Covid godine) i uskoro 2022. gdje će se možda ipak uočiti popravljanje stanja.

Uzimajući u obzir ambiciozne klimatske ciljeve koje je EU utvrdila do 2030. i 2050. (smanjenje emisije stakleničkih plinova za najmanje 55 % do kraja ovog desetljeća i klimatska neutralnost Europe do polovice stoljeća), pred velikim poduzećima u Hrvatskoj stoji izazovan put do njihova ostvarenja. Zabrinjava činjenica da se među 19 velikih poduzeća u Hrvatskoj u 2019. godinu koja su izvještavala o klimatskim promjenama nalaze samo 4 financijske institucije. One su, uz trgovačka društva, ključne za prijelaz na klimatski neutralno gospodarstvo otporno na klimatske promjene. Upravo financijske institucije i trgovačka društva kroz suradnju mogu i moraju učinkovito:

  • usmjeravati tokove kapitala prema održivim ulaganjima, osobito onima koja pokreću rješenja za ublažavanje klimatskih promjena,
  • prepoznavati ulagačke rizike čiji su pokretač klimatski i s klimom povezani okolišni i društveni problemi,
  • upravljati tim rizicima.

 

Matija Hlebar

Ostale objave

  • 1
  • 2
Prev Next

Socijalni dijalog u održivom poslovanju poduzeća

Uvod Dijalog je razgovor između dvije ili više osoba s ciljem boljeg međusobnog razumijevanja, prepoznavanja različitih stavova i pronalaženja zajedničkog rješenja. Dijalog se ne događa ako jedna osoba pri...

15.10.2025. // Otvaranja:65

Opširnije

58. Ideja za osobnu održivost: Kupnja proizvoda u reciklabilnoj ambalaži

Znate li što je reciklabilna ambalaža? Reciklabilna ambalaža je ambalaža izrađena od reciklabilnih materijala poput stakla, metala, papira, kartona i određenih vrsta plastike koji se nakon odgovarajuće obrade - re...

29.09.2025. // Otvaranja:121

Opširnije

57. Ideja za osobnu održivost: Branje jabuka

Na što vas prvo asocira aktivnost koja se odnosi na branje jabuka? Moguće je vaša prva asocijacija vezana za zdravlje? Ako je to vaša prva asocijacija, jeste li već čuli za narodnu izreku koja kaže d...

23.09.2025. // Otvaranja:137

Opširnije

56. Ideja za osobnu održivost: Čuvajmo plodnu zemlju

Živite li u dijelu planeta Zemlje na kojem ste okruženi plodnom zemljom koja svake godine rađa plodovima najrazličitijih vrsta (primjerice povrćem, voćem, žitaricama, mahunarkama, orašastim plodovima, začinskim bi...

19.09.2025. // Otvaranja:127

Opširnije

55. Ideja za osobnu održivost: Čuvajmo pitku vodu

Jeste li do sada čuli za izreku "bez vode nema života"? Ako ste čuli za ovu izreku, nadam se da nikada niste i da se nikada u životu nećete naći u okruženju u kojem nećete imati pristup pitkoj vodi. Živite li na područj...

17.09.2025. // Otvaranja:128

Opširnije

54. Ideja za osobnu održivost: Čuvajmo čisti zrak

Razmišljamo li dovoljno o čistom zraku koji nas okružuje i kojeg stalno dišemo? Ako razmišljamo, u kojim vremenskim sekvencama to činimo (jako rijetko, rijetko, ponekad, često, jako često)? Moguće n...

12.09.2025. // Otvaranja:153

Opširnije

53. Ideja za osobnu održivost: Gledanje u prirodno zelenilo

Nalazite li se u skupini ljudi koji žive u zelenim područjima planeta Zemlje i koji su svakodnevno okruženi prirodnim zelenilom? Ili se nalazite u skupini ljudi koji žive okruženi s malo ili nimalo prirodnog zelenila u s...

10.09.2025. // Otvaranja:137

Opširnije

52. Ideja za osobnu održivost: Otpornost na toplinske valove

Uočavamo li posljednjih godina u svom okruženju toplinske valove koji postaju sve češći, sve žešći i sve dugotrajniji? Proteže li se ovakva, novija vrsta toplinskih valova kroz sve više mjeseci tijek...

04.09.2025. // Otvaranja:200

Opširnije

Organizacijska održivost i čimbenici organizacijske održivosti

Uvod U našem serijalu vrlo smo intenzivno promišljali o održivosti poslovanja, tj o organizacijskoj održivosti i čimbenicima organizacijske održivosti. Teorijski i uglavnom u smjeru pripreme za obavezna ne...

01.09.2025. // Otvaranja:179

Opširnije

51. Ideja za osobnu održivost: Vanjski suradnik za sreću

Razmišljate li o sreći? Ako razmišljate o sreći, koliko često to činite? Prema vašem mišljenju, kolika je važnost sreće u životu? Smatrate li da imate ili smatrate da nemate dovoljno sreće u ž...

28.08.2025. // Otvaranja:181

Opširnije

Kultura organizacijske održivosti

Kultura organizacijske održivosti

Uvod Razmišljate li o organizacijskoj održivosti organizacija s čijim se djelovanjem i aktivnostima susrećete? Ako razmišljate, zapitate li se zašto bi uopće organizacija trebala graditi kulturu org...

06.08.2025. // Otvaranja:264

Opširnije

50. Ideja za osobnu održivost: Pažljivo praćenje superćelijskih oluja

Jeste li čuli za superćelijske oluje? Moguće ste već imali prilike uživo vidjeti, pratiti i doživjeti barem jednu superćelijsku oluju? Ako jeste, kako ste se osjećali u tim trenucima? Uznemireno? Smireno? Uplašeno...

24.07.2025. // Otvaranja:320

Opširnije

49. Ideja za osobnu održivost: Promatranje oblaka na nebu

Usmjerite li kad pogled prema nebu i neko vrijeme jednostavno promatrate oblake? Ako ih promatrate, kako se osjećate u tim trenucima? Opušteno? Napeto? Smireno? Razdražljivo? Maštovito? Zaneseno? Inspiriran...

22.07.2025. // Otvaranja:310

Opširnije

48. Ideja za osobnu održivost: Gledanje mora u rano jutro

Gledate li kad more u rano jutro, u svitanje dana? Ako ga gledate, koje sve misli i osjećaje u vama pobuđuje ta rano jutarnja aktivnost? Beskrajno plavetnilo? Spokoj? Unutarnji mir? Sklad? Harmonija? Ravnoteža? Snaga pri...

21.07.2025. // Otvaranja:307

Opširnije

47. Ideja za osobnu održivost: Financijska neovisnost

Razmišljate li kada o svojoj financijskoj neovisnosti? Ako razmišljate, možete li procijeniti koliko je financijska neovisnost važna za vašu osobnu održivost u današnjem materijalnom svijetu? ...

15.07.2025. // Otvaranja:292

Opširnije

46. Ideja za osobnu održivost: Dijeljenje automobila

Prakticirate li dijeljenje automobila s članovima obitelji, rođacima, prijateljima, susjedima i/ili kolegama s posla? Ako prakticirate, u kojim situacijama to najčešće činite? Prilikom svakodnevnog odlaska na posa...

10.07.2025. // Otvaranja:306

Opširnije