Praksa izvještavanja o klimatskim promjenama u velikim poduzećima

Od svih okolišnih tema koje danas pojačano zaokupljaju pažnju svjetske javnosti, nedvojbeno se u fokusu nalaze klimatske promjene koje predstavljaju najveću prijetnju opstanku naše civilizacije. Istovremeno, klimatske promjene svojim rastućim negativnim utjecajima na okolišno, društveno i ekonomsko okruženje u kojem poduzeća posluju, predstavljaju jedan od najvećih izazova za njihovu dugoročnu održivost. Stoga se može očekivati da velika poduzeća redovno razmatraju klimatske promjene u svom poslovanju te kontinuirano izvještavaju o njima.

Istraživački uzorak velikih poduzeća

Na temelju postojeće regulative i smjernica za nefinancijsko izvještavanje poduzeća, istraživačkim uzorkom su obuhvaćena sva velika poduzeća u Hrvatskoj koja su bila subjekti od javnog interesa (dionička društva) i koja su imala više od 500 zaposlenih na 31.12.2019. i time obavezu nefinancijskog izvještavanja. Takvih velikih poduzeća je bilo ukupno 68.  U Smjernicama za izvještavanje o informacijama povezanima s klimom jasno se ističe da će ključnu ulogu u prelasku na klimatski neutralno gospodarstvo otporno na klimatske promjene imati upravo velika poduzeća: trgovačka društva i financijske institucije. Strukturu istraživačkog uzorka velikih poduzeća u Hrvatskoj prema njihovoj vrsti prikazuje slika 1.

 

1 Struktura istrazivackog uzorka prema vrsti velikih poduzeca u Hrvatskoj 2019Slika 1. Struktura istraživačkog uzorka prema vrsti velikih poduzeća u Hrvatskoj (2019.)

 

Istraživanje izvještavanja velikih poduzeća iz odabranog uzorka u Hrvatskoj o klimatskim promjenama provedeno je proučavanjem javno objavljenih nefinancijskih godišnjih izvještaja poduzeća za 2019., a koji su dostupni na njihovim internetskim stranicama.

Rezultati istraživanja

Rezultati istraživanja pokazuju da je broj velikih poduzeća u Hrvatskoj koja izvještavaju o klimatskim promjenama puno manji (oko 2,5 puta) od broja velikih poduzeća koja ne izvještavaju o klimatskim promjenama. Tako je u definiranom istraživačkom uzorku pronađeno samo 19 velikih poduzeća koja izvještavaju o klimatskim promjenama, dok ih čak 49 uopće ne spominje klimatske promjene u svojim javno dostupnim izvještajima, slika 2. i slika 3.

 

2 Izvjestavanje velikih poduzeca u Hrvatskoj o klimatskim promjenama 2019Slika 2. Izvještavanje velikih poduzeća u Hrvatskoj o klimatskim promjenama (2019.)

 

Može se stoga zaključiti da klimatske promjene u većini velikih poduzeća u Hrvatskoj još nisu niti na obzoru njihovih poslovnih razmišljanja i razmatranja. To naravno rezultira neobjavljivanjem informacija koje su povezane s klimom i klimatskim promjenama.

Detaljnijim uvidom u gospodarske djelatnosti 19 velikih poduzeća u Hrvatskoj koja izvještavaju o klimatskim promjenama prema Nacionalnoj klasifikaciji djelatnosti (NKD-u), dolazi se do spoznaje da najveći značaj klimatskim promjenama za poslovanje u 2019. pridaju velika poduzeća iz prerađivačke industrije (6 poduzeća), turizma (5 poduzeća) te financijskih djelatnosti i osiguranja (4 poduzeća).

 

3 Udio velikih poduzeca u Hrvatskoj koja izvjestavaju o klimatskim promjenama 2019Slika 3. Udio velikih poduzeća u Hrvatskoj koja izvještavaju o klimatskim promjenama (2019.)

 

Ovakvi rezultati istraživanja upućuju na postojanje velikog prostora za napredak na području obaveznog formalnog izvještavanja velikih poduzeća u Hrvatskoj o utjecaju poduzeća na klimu i utjecaja klimatskih promjena na poduzeće,  a time sigurno i do suštinskog pozitivnog djelovanja, jer izvještavanje nikako nije samo sebi svrha. Nekoliko primjera dobre prakse u izvještavanju za 2019. su izvještaji poduzeća: AD Plastik d.d., Adris Grupa d.d., Ericsson Nikola Tesla d.d., HEP d.d., INA d.d. i Valamar Riviera d.d., itd.

Zaključak

U ovom istraživanju spoznalo se da je tek nešto više od četvrtine velikih poduzeća u Hrvatskoj za 2019. godinu izvještavalo o klimatskim promjenama, dok ih gotovo tri četvrtine uopće u svojim javno dostupnim izvještajima nije spominjalo klimatske promjene. Vrijedilo bi isto istražiti za 2020., 2021. (kao Covid godine) i uskoro 2022. gdje će se možda ipak uočiti popravljanje stanja.

Uzimajući u obzir ambiciozne klimatske ciljeve koje je EU utvrdila do 2030. i 2050. (smanjenje emisije stakleničkih plinova za najmanje 55 % do kraja ovog desetljeća i klimatska neutralnost Europe do polovice stoljeća), pred velikim poduzećima u Hrvatskoj stoji izazovan put do njihova ostvarenja. Zabrinjava činjenica da se među 19 velikih poduzeća u Hrvatskoj u 2019. godinu koja su izvještavala o klimatskim promjenama nalaze samo 4 financijske institucije. One su, uz trgovačka društva, ključne za prijelaz na klimatski neutralno gospodarstvo otporno na klimatske promjene. Upravo financijske institucije i trgovačka društva kroz suradnju mogu i moraju učinkovito:

  • usmjeravati tokove kapitala prema održivim ulaganjima, osobito onima koja pokreću rješenja za ublažavanje klimatskih promjena,
  • prepoznavati ulagačke rizike čiji su pokretač klimatski i s klimom povezani okolišni i društveni problemi,
  • upravljati tim rizicima.

 

Matija Hlebar

Ostale objave

  • 1
  • 2
Prev Next

Značaj sezonskog voća za osobnu održivost

Značaj sezonskog voća za osobnu održivost

Uvod Jedete li sezonsko voće? Ako ga jedete, imate li vlastiti voćnjak ili ga nabavljate kod lokalnih voćara? Koje su vam omiljene vrste sezonskog  voća? Prepoznajete li njegove brojne koristi za organizam? Razmi&s...

02.07.2025. // Otvaranja:35

Opširnije

42. Ideja za osobnu održivost: Izvorska voda

Jeste li ikada u životu bili na prirodnom izvoru pitke vode i probali je piti? Ako jeste, kakva vam je izvorska voda? Hladna? Osvježavajuća? Poželjne boje, okusa i mirisa? Djeluje li vam kao da je živa? Izvorska voda do...

26.06.2025. // Otvaranja:56

Opširnije

41. Ideja za osobnu održivost: Sezonsko voće

41. Ideja za osobnu održivost: Sezonsko voće

Jedete li sezonsko voće redovito ili tek povremeno? Ako ga jedete, uzgajate li ga u vlastitom voćnjaku ili ga nabavljate od lokalnih voćara? Prepoznajete li blagodati redovitog jedenja sezonskog voća? Koje su vam omilj...

24.06.2025. // Otvaranja:57

Opširnije

40. Ideja za osobnu održivost: Dovoljno sna

Doživljavate li dovoljno sna u vašem životu kao jedan od temelja za dugoročno zdravlje i svakodnevno dobro funkcioniranje? Općenito, spavate li dovoljno? Imate li dobru svakodnevnu naviku odlaska na spavanje na vr...

11.06.2025. // Otvaranja:121

Opširnije

39. Ideja za osobnu održivost: Kompostiranje

Poznato vam je da kućni otpad u prosjeku sadrži čak trećinu otpada koji se može kompostirati? Znate li da kompostirati možete sav biljni otpad (biootpad) iz kuhinje, vrta, voćnjaka i travnjaka? Ako znate, kompostira...

09.06.2025. // Otvaranja:117

Opširnije

Važnost čimbenika osobne održivosti

Važnost čimbenika osobne održivosti

Uvod Definicija održivog razvoja je 1987. godine globalno prihvaćena u organizaciji Ujedinjenih naroda (UN). Prema toj definiciji održivi razvoj je “razvoj koji zadovoljava potrebe sadašnjosti, bez ugr...

04.06.2025. // Otvaranja:131

Opširnije

36. Ideja za osobnu održivost: Redovita fizička aktivnost

Vodite li proaktivno brigu o svom zdravlju? Ako vodite brigu, jeste li kao dio svoje svakodnevnice već usvojili neke zdrave životne navike? Moguće je i redovita fizička aktivnost jedna od vaših zdravih životnih na...

28.05.2025. // Otvaranja:205

Opširnije

35. Ideja za osobnu održivost: Druženje s prijateljima

Pronalazite li u ubrzanoj životnoj svakodnevici dovoljno vremena za druženje s prijateljima? Ako pronalazite, kada ste se posljednji put družili sa svojim prijateljima? Jeste li zadovoljni duljinom trajanja druženja? Kak...

23.05.2025. // Otvaranja:172

Opširnije

34. Ideja za osobnu održivost: Boravak u prirodi

Uspijevate li u svojoj životnoj svakodnevici barem ponekad pronaći vrijeme za odlazak u prirodu? Ako uspijevate, sjećate li se kad ste posljednji put boravili u prirodi? Kako ste se tom prigodom osjećali? Spadate li u kr...

21.05.2025. // Otvaranja:155

Opširnije

33. Ideja za osobnu održivost: Energetski učinkovite (štedne) žarulje

Osvjetljavate li prostorije u vašem domaćinstvu energetski učinkovitim (štednim) žaruljama? Ili još uvijek za osvjetljenje prostorija koristite tradicionalne (obične) žarulje sa žarnom niti? Ako ste ...

15.05.2025. // Otvaranja:174

Opširnije

32. Ideja za osobnu održivost: Korištenje sunčeve energije

Koristite li sunčevu energiju još uvijek jedino kao izvor vitamina D kroz izlaganje svoje kože suncu? Ili ste već počeli koristiti sunčevu energiju u svakodnevnom životu i na neke druge načine? Ako ste sunčevu ene...

13.05.2025. // Otvaranja:187

Opširnije

31. Ideja za osobnu održivost: Šetnja uz rijeku

Spadate li u krug sretnih ljudi koji žive u neposrednoj blizini neke od hrvatskih, europskih ili svjetskih rijeka? Ili spadate u krug još sretnijih ljudi koji žive u neposrednoj blizini više rijeka istovrem...

09.05.2025. // Otvaranja:192

Opširnije

30. Ideja za osobnu održivost: Putovanje vlakom kad god je moguće

Živite li u mjestu u kojem vam je vlak lako dostupna opcija za putovanje u druga mjesta? Ako živite u takvom mjestu, putujete li vlakom kad god je moguće? Činite li to zato što volite putovati vlakom ili zato &sca...

07.05.2025. // Otvaranja:186

Opširnije

Zahvalnost za ono što imamo

Zahvalnost za ono što imamo

Uvod Sve ono što imamo oko sebe na raspolaganju u životu možemo smatrati srećom, darom i sigurno je većini od nas izvor zadovoljstva u našim životima. Za naše je mentalno i fizičko zdravlje neprocje...

29.04.2025. // Otvaranja:217

Opširnije

29. Ideja za osobnu održivost: Gledanje izlaska sunca

"Sunce se ponovo rađa" svako jutro, svakoga dana. Unatoč tome, sjećate li se kad ste posljednji put gledali izlazak sunca? Ako se sjećate tih trenutaka, kako vam je bilo? Kako ste se osjećali i kakve su vas emocije prepl...

25.04.2025. // Otvaranja:356

Opširnije

28. Ideja za osobnu održivost: Očuvanje i obnova planeta Zemlje

Danas je 22. travnja 2025. godine, Dan planeta Zemlje. Osobna održivost je način života kojim doprinosimo globalnim nastojanjima za očuvanje i obnovu planeta Zemlje. Takva nastojanja prema našem jedinom domu, plan...

22.04.2025. // Otvaranja:264

Opširnije