Zašto je EU donijela novu Direktivu za održivo poslovanje?

Za održivo poslovanje i život općenito od presudne je važnosti očuvati stabilnost klimatskog sustava Zemlje jer o njemu ovisi budućnost cjelokupnog gospodarstva i čovječanstva, tj. održivost svega što je ljudska civilizacija do sada stvorila.

Početkom 2023. godine na snagu je stupila nova Direktiva o korporativnom izvještavanju o održivosti (engl. Corporate Sustainability Reporting Directive, CSRD). CSRD je važna direktiva jer zamjenjuje postojeću Direktivu o nefinancijskom izvještavanju (engl. Non-Financial Reporting Directive, NFRD), a države članice moraju je prenijeti u svoja nacionalna zakonodavstva u najduljem roku od 18 mjeseci, najkasnije do 6. srpnja 2024. godine.

Zašto je EU donijela novu Direktivu za održivo poslovanje?

U vodećim političkim (upravljačkim) strukturama Europske unije već dugi niz godina na temelju znanstveno argumentiranih dokaza postoji svijest o gorućim klimatskim i okolišnim izazovima s kojima se suočavamo. Zbog galopirajuće klimatske i okolišne krize EU je donijela i novu Direktivu za održivo poslovanje. Cilj nove Direktive je prijelaz poduzeća na održive poslovne modele koji će omogućiti postizanje klimatske neutralnosti Europe do 2050. godine.

Krajnje je vrijeme da se poduzeća u pogledu održivog razvoja poslovanja počnu baviti suštinskim temama održivosti za poslovanje umjesto dosadašnjeg prevladavajućeg fokusa na izradu čim ljepšeg i pozitivnijeg godišnjeg izvještaja o održivosti (ESG izvještaja, eng. Environmental, Social and Governance report). Naime, samo zadovoljavanje propisane forme i ispunjenje godišnje obveze izvještavanja o održivosti koje je proteklih godina prakticirala većina poduzeća, očekivano nije rezultiralo željenim pomacima u smjeru održivog razvoja gospodarstva.

Neophodno je da vodstva svih europskih (naravno i svjetskih!) poduzeća koja to još nisu učinila, u najkraćem mogućem roku osvijeste da održivost i opstanak njihovog poslovanja najviše ovise o prijeko potrebnoj stabilnosti klimatskog sustava Zemlje. To je ključni preduvjet bez kojeg nijedno poslovanje neće moći napredovati i opstati jer se poslovanje ne može sakriti ni pobjeći od negativnih utjecaja klimatskih promjena.

Što treba poduzeti?

Kako bi EU ostvarila ambiciozan cilj klimatske neutralnosti do 2050., valja preobraziti cijelo europsko gospodarstvo i društvo, za što je prioritetno potrebno “temeljito” napuštanje fosilnih goriva (ugljena, nafte i plina) kao osnove dosadašnjeg razvoja ljudske civilizacije. Takva preobrazba u poslovanju zahtijeva što je prije moguće transformaciju svih danas klimatski negativno djelujućih poslovnih modela poduzeća prema klimatski neutralno ili, što je poželjno, prema klimatski pozitivno djelujućim poslovnim modelima, najkasnije do 2050.

Nužno je hitno osvijestiti vodstva poduzeća da je aktivno uključivanje i predanost poduzeća rješavanju goruće klimatske krize zapravo rješavanje osnovnog poslovnog problema sutrašnjice, tj. utiranje puta za vlastito postojanje i poslovanje u budućnosti. Dakle, u poduzećima je prijeko potrebno ubrzano i odlučno smanjivati emisije stakleničkih plinova s ciljem prijelaza na nisko ugljično gospodarstvo otporno na klimatske promjene. Ako potrebna većina poduzeća hitno ne shvati i ne preuzme svoju ključnu izvršnu ulogu u prelasku na klimatski neutralno gospodarstvo, ne postoji način kako ćemo svi zajedno ostvariti ambiciozan cilj klimatske neutralnosti Europe do 2050.

Kako ostvariti ambiciozan cilj klimatske neutralnosti do 2050.?

Uvođenje nove forme izvještavanja o korporativnoj održivosti predstavlja tek jedan alat za ostvarenje cilja klimatske neutralnosti Europe. Toj novoj formi izvještavanja o održivosti se ni u jednom trenutku ne smije davati prioritet pred konačnim ciljem klimatske neutralnosti koji se želi (zapravo – mora!) ostvariti.

Pažnja u javnom i poslovnom prostoru dominantno mora biti usmjerena na cilj ostvarenja klimatske neutralnosti, a ne na samu obvezu izrade i objave izvještaja o korporativnoj održivosti. Nastavi li se s dosadašnjom praksom fokusiranja na zadovoljavanje propisane forme izvještavanja o održivosti umjesto na stvarnu preobrazbu poslovnih modela poduzeća prema održivosti, to jedino znači da nastavljamo nemilosrdno i bezglavo piliti granu na kojoj svi zajedno sjedimo.

Vodstvo svakog europskog poduzeća se prije svega mora najdublje zagledati u utjecaj svog postojećeg poslovnog modela na klimu te čim prije pronaći odgovore na barem ova pitanja:

  1. Je li poduzeće izmjerilo svoj utjecaj na klimu kvantificiranjem emisija stakleničkih plinova u cijelom lancu vrijednosti?
  2. Je li vodstvo poduzeća svjesno identificiranog utjecaja poduzeća u klimatskom izazovu s kojim se suočava?
  3. Poduzima li poduzeće konkretne aktivnosti za smanjenje i sprečavanje emisija stakleničkih plinova?
  4. Je li poduzeće kvantitativno definiralo ciljeve smanjenja emisija stakleničkih plinova za predstojeće razdoblje i uspostavilo sustav praćenja ostvarenja ciljeva, kao i mjere ako se uoči odstupanje od ciljeva?

Drugim riječima, neophodno je da svako poduzeće u najkraćem roku kvantificira raskorak između postojećeg stanja emisija stakleničkih plinova svog poslovnog modela i klimatski neutralnog, adaptiranog, poslovnog modela. Po osvješćivanju raskoraka, u sljedećem koraku, mora napraviti plan kako će u najkraćem mogućem razdoblju, a najkasnije do 2050., prijeći iz postojećeg  poslovnog modela s negativnim utjecajem na klimu u novi klimatski neutralni, a poželjno i u poslovni model s pozitivnim utjecajem na klimu. I onda taj plan provoditi.

Zaključno

Poučeni dosadašnjim iskustvom primjene odredbi Direktive o nefinancijskom izvještavanju (eng. Non-financial Reporting Directive – NFRD) na određena velika poduzeća, može se zaključiti da je neophodno sve poslovne napore usmjeriti na cilj zbog kojeg je donesena nova direktiva umjesto na zadovoljavanje forme izvještavanja o održivosti. I da taj cilj za ostvarenje održive budućnosti neprestance mora biti pred očima svim zainteresiranim stranama u poslovnom, javnom i civilnom sektoru.

Poduzeća se ne bi trebala zavaravati da će se klima mijenjati postupno i da imaju sasvim dovoljno vremena za neophodne promjene svojih poslovnih modela. Upravo suprotno, neophodno je odlučno i ubrzano djelovanje poduzeća glede smanjenja emisija stakleničkih plinova i prijelaza na klimatski neutralno gospodarstvo otporno na klimatske promjene.

Mišljenja sam da se vodstvo svakog poduzeća koje podliježe odredbama nove EU Direktive za održivo poslovanje mora zapitati je li mu je cilj:

iz godine u godinu zadovoljavati propisanu godišnju formu izvještavanja o održivosti uz minimalne inkrementalne promjene ilipreobraziti postojeći poslovni model na održivo, klimatski neutralno poslovanje u najkraćem mogućem roku?

Naravno, odluka o tome je na vodstvu svakog poduzeća i ono se određuje za to želi li biti dio rješenja ili ostati dio problema.

Matija Hlebar, travanj 2023.

Ostale objave

  • 1
  • 2
Prev Next

42. Ideja za osobnu održivost: Izvorska voda

Jeste li ikada u životu bili na prirodnom izvoru pitke vode i probali je piti? Ako jeste, kakva vam je izvorska voda? Hladna? Osvježavajuća? Poželjne boje, okusa i mirisa? Djeluje li vam kao da je živa? Izvorska voda do...

26.06.2025. // Otvaranja:54

Opširnije

41. Ideja za osobnu održivost: Sezonsko voće

41. Ideja za osobnu održivost: Sezonsko voće

Jedete li sezonsko voće redovito ili tek povremeno? Ako ga jedete, uzgajate li ga u vlastitom voćnjaku ili ga nabavljate od lokalnih voćara? Prepoznajete li blagodati redovitog jedenja sezonskog voća? Koje su vam omilj...

24.06.2025. // Otvaranja:56

Opširnije

40. Ideja za osobnu održivost: Dovoljno sna

Doživljavate li dovoljno sna u vašem životu kao jedan od temelja za dugoročno zdravlje i svakodnevno dobro funkcioniranje? Općenito, spavate li dovoljno? Imate li dobru svakodnevnu naviku odlaska na spavanje na vr...

11.06.2025. // Otvaranja:119

Opširnije

39. Ideja za osobnu održivost: Kompostiranje

Poznato vam je da kućni otpad u prosjeku sadrži čak trećinu otpada koji se može kompostirati? Znate li da kompostirati možete sav biljni otpad (biootpad) iz kuhinje, vrta, voćnjaka i travnjaka? Ako znate, kompostira...

09.06.2025. // Otvaranja:115

Opširnije

Važnost čimbenika osobne održivosti

Važnost čimbenika osobne održivosti

Uvod Definicija održivog razvoja je 1987. godine globalno prihvaćena u organizaciji Ujedinjenih naroda (UN). Prema toj definiciji održivi razvoj je “razvoj koji zadovoljava potrebe sadašnjosti, bez ugr...

04.06.2025. // Otvaranja:131

Opširnije

36. Ideja za osobnu održivost: Redovita fizička aktivnost

Vodite li proaktivno brigu o svom zdravlju? Ako vodite brigu, jeste li kao dio svoje svakodnevnice već usvojili neke zdrave životne navike? Moguće je i redovita fizička aktivnost jedna od vaših zdravih životnih na...

28.05.2025. // Otvaranja:199

Opširnije

35. Ideja za osobnu održivost: Druženje s prijateljima

Pronalazite li u ubrzanoj životnoj svakodnevici dovoljno vremena za druženje s prijateljima? Ako pronalazite, kada ste se posljednji put družili sa svojim prijateljima? Jeste li zadovoljni duljinom trajanja druženja? Kak...

23.05.2025. // Otvaranja:172

Opširnije

34. Ideja za osobnu održivost: Boravak u prirodi

Uspijevate li u svojoj životnoj svakodnevici barem ponekad pronaći vrijeme za odlazak u prirodu? Ako uspijevate, sjećate li se kad ste posljednji put boravili u prirodi? Kako ste se tom prigodom osjećali? Spadate li u kr...

21.05.2025. // Otvaranja:154

Opširnije

33. Ideja za osobnu održivost: Energetski učinkovite (štedne) žarulje

Osvjetljavate li prostorije u vašem domaćinstvu energetski učinkovitim (štednim) žaruljama? Ili još uvijek za osvjetljenje prostorija koristite tradicionalne (obične) žarulje sa žarnom niti? Ako ste ...

15.05.2025. // Otvaranja:172

Opširnije

32. Ideja za osobnu održivost: Korištenje sunčeve energije

Koristite li sunčevu energiju još uvijek jedino kao izvor vitamina D kroz izlaganje svoje kože suncu? Ili ste već počeli koristiti sunčevu energiju u svakodnevnom životu i na neke druge načine? Ako ste sunčevu ene...

13.05.2025. // Otvaranja:187

Opširnije

31. Ideja za osobnu održivost: Šetnja uz rijeku

Spadate li u krug sretnih ljudi koji žive u neposrednoj blizini neke od hrvatskih, europskih ili svjetskih rijeka? Ili spadate u krug još sretnijih ljudi koji žive u neposrednoj blizini više rijeka istovrem...

09.05.2025. // Otvaranja:190

Opširnije

30. Ideja za osobnu održivost: Putovanje vlakom kad god je moguće

Živite li u mjestu u kojem vam je vlak lako dostupna opcija za putovanje u druga mjesta? Ako živite u takvom mjestu, putujete li vlakom kad god je moguće? Činite li to zato što volite putovati vlakom ili zato &sca...

07.05.2025. // Otvaranja:183

Opširnije

Zahvalnost za ono što imamo

Zahvalnost za ono što imamo

Uvod Sve ono što imamo oko sebe na raspolaganju u životu možemo smatrati srećom, darom i sigurno je većini od nas izvor zadovoljstva u našim životima. Za naše je mentalno i fizičko zdravlje neprocje...

29.04.2025. // Otvaranja:217

Opširnije

29. Ideja za osobnu održivost: Gledanje izlaska sunca

"Sunce se ponovo rađa" svako jutro, svakoga dana. Unatoč tome, sjećate li se kad ste posljednji put gledali izlazak sunca? Ako se sjećate tih trenutaka, kako vam je bilo? Kako ste se osjećali i kakve su vas emocije prepl...

25.04.2025. // Otvaranja:352

Opširnije

28. Ideja za osobnu održivost: Očuvanje i obnova planeta Zemlje

Danas je 22. travnja 2025. godine, Dan planeta Zemlje. Osobna održivost je način života kojim doprinosimo globalnim nastojanjima za očuvanje i obnovu planeta Zemlje. Takva nastojanja prema našem jedinom domu, plan...

22.04.2025. // Otvaranja:262

Opširnije

27. Ideja za osobnu održivost: Zahvalnost za ono što imamo

Sjećate li se kad ste posljednji put više razmišljali o onome što imate nego o onome što nemate i što biste još željeli imati? Sastavljate li ponekad popis onoga što imate...

17.04.2025. // Otvaranja:272

Opširnije